Ismered-e gyermeked szeretetnyelvét

ISMERED-E GYERMEKED SZERETETNYELVÉT?

Beszélünk-e a gyermekünk szeretetnyelvén?

„A nevelés célja, hogy a gyermek érett és önuralommal bíró felnőtté váljon.”

– írja az ismert pszichológus Gyerekekre hangolva című könyvében. Én abszolút tudok ezzel a gondolattal azonosulni, ugyanis sok olyan felnőtt embert látok, aki az életkora ellenére nem mutatja az értett felnőtt, személyiség jellemzőit.

HOGYAN ÉRHETJÜK EL A NEVELÉS KÜLÖNBÖZŐ ESZKÖZEIVEL A FENTI CÉLT?

Ha a gyermek érzi, hogy szeretik, sokkal könnyebben tudjuk fegyelmezni és nevelni. A gyerekeknek is vannak „érzelmi tankjaik”, amit feltétel nélküli szeretettel kell megtölteni. Ehhez pedig a szülőnek meg kell tanulnia a gyermeke elsődleges szeretetnyelvén kommunikálni.

A testi érintés a szülő-gyermek kapcsolat természetes része. Emlékezz vissza gyermekedre, mikor még kisbaba volt, mennyit simogattad, puszilgattad, kézbe vetted. Mennyi a napi érintések száma? A híres Harlow-kísérlet is az érintés fontosságára mutat rá.

Az elismerő szavak ez ezestben a becézés, a dicsérés, a bátorítás, útmutatás és megerősítés adása gyermekednek. Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket: Becézed-e gyermeked? Ezt szereti? Igényli-e a dicsérést? Szükséges-e bátorítani? Ha igen, mennyit? Ez valóban segíti őt? Elfogadja-e a szóbeli utasításokat, magyarázatokat tőled? Szokásod-e megerősíteni a helyes viselkedését, vagy ezt alapnak tekinted?

A minőségi időre, mint szeretetnyelvre, nagyon fontos lenne a rohanó világunkban odafigyelni. Töltsetek együtt időt. Vedd fel a szemkontaktust, amikor hozzá beszélsz és ezt várd el gyermekedtől is. Meghitt beszélgetéseket szoktatok-e folytatni? Ha nem, miért? Teremtsd meg rá a lehetőséget és az igényt!

Az ajándékozás egy érdekes dolog. A gyerekek nagyon szeretnek kapni. Szerintem érdemes a varázslatot megtartani az ajándékozás kapcsán. Legyen meglepetés a gyermek számára. Halld meg a kívánságokat, vágyakat! De ne azonnal és gondolkodás nélkül teljesítsd! Ezzel megtanulhatja a kivárás képességét, ami elengedhetetlen az önuralomhoz.

A szolgálatkészségünk (segítség adás) mintaadó a gyermek számára. Alapvetően utánzással tanulnak a gyerekek és ez sokszor tudattalanul zajlik. Mutass példát gyermekednek az önzetlen segítségadással!

HOGYAN FEDEZZÜK FEL GYERMEKÜNK ELSŐDLEGES SZERETETNYELVÉT?

Megfigyeléssel!

Figyeld meg hogyan fejezi ki a szeretetét feléd!

Szóban megdicséri a főztöd? Köszönetet mond, hogy segítettél a házi feladat elkészítésében? Gyakran mondja, hogy szeretlek? Ez a módszer 5-10 éves korosztály esetén alkalmazandó.

Figyeld meg hogyan fejezi ki a szeretetét mások iránt!

Inkább segítőkész? Megvigasztal másokat? Gyakran készít ajándékot a tanító néninek vagy a barátainak? Szeret az öledben üldögélni?

Figyeld meg mit kér a leggyakrabban!

Közös játékot/olvasást/sétálást? Igényli, hogy értékeld a munkáját? Tárgyakra vágyik?

Figyeld meg mire panaszkodik a leggyakrabban!

A gyermek ilyenkor a kérés helyett a hiányérzetnek ad hangot. Fontos megjegyezni, hogy nem minden panaszkodás mögött a kielégítetlen szeretetnyelv áll, gyakorta a pillanatnyi vágyát fejezi ki.

Adj választási lehetőséget gyermekednek!

Ez egyébként is fejleszti a döntési képességet. Vedd figyelembe a gyermek életkorát és érdeklődési körét! A választási lehetőség ez esetben két szeretetnyelvre vonatkozik. Pl.: Menjünk el sétálni és gyűjtsünk faleveleket vagy vegyek neked egy új pólót? A példa kapcsán a gyermeknek döntenie kell a minőségi idő és az ajándék között. Érdemes feljegyzéseket készíteni, hogy mikor milyen választásai, döntései voltak a gyermeknek. Vigyázz, hogy ne ess túlzásba a fenti módszerrel! Ha gyermeked nem érti miért állítod választás elé, adj magyarázatot: „Azon gondolkoztam, hogy mire fordíthatnánk az együtt töltött időt. Szeretném megtudni, hogy te mit csinálsz szívesen, ezért bízom rád a választást.”

További példák:

  • Mit szeretnél jobban, ha sütnék neked egy tortát (szívesség), vagy inkább üljünk le társasozni (minőségi idő)?
  • Minek örülnél jobban, ha befonnám a hajad (testi érintés), vagy ha mesét olvasnék neked (minőségi idő)?
  • Játsszunk „Azt szeretem benned…” játékot (elismerő szavak), vagy masszírozzalak meg (testi érintés)?

Arra bíztatlak, légy kreatív gyermekedet illetően és találj ki a fenti példákhoz hasonlókat! Örülnék, ha néhány hét múlva megosztanád velem a felismeréseidet, tapasztalataidat!

Felhasznált irodalom: Gary Chapman & Ross Campbell: Gyerekekre hangolva Harmat kiadó, Budapest, 2003

Ha tetszett, oszd meg a cikket!

Iratkozz fel Youtube csatornámra a képességfejlesztő videókért!

Kövess a
Facebookon!