Difer teszt

A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Tanszékének kutatói Nagy József vezetésével a hetvenes évektől foglalkoznak a készségek és képességek kutatásával, vizsgálják az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeit, az ún. elemi alapkészségeket. Mindezek alapján 2003-ban alkották meg a DIFER Programcsomagot.

A Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer (DIFER) eszközrendszer, az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeinek fejlődésével és fejlesztésével foglalkozik. 4-8 éves korosztály mérésére és a fejlődés nyomon követésére kifejlesztett csomag.

   Hét elemi alapkészség mérését és fejlesztését segíti. A személyiségfejlődés és az iskolai tanulás szempontjából kritikus jelentőségű előfeltételeknek tekinthető:

  • írásmozgás-koordináció
  • beszédhanghallás
  • relációszókincs
  • elemi számolási készség
  • tapasztalati következtetés
  • tapasztalati összefüggés megértés
  • szocialitás

   Az iskolákban kötelező a DIFER teszt felvétele. Az első osztályosok közül kiválasztanak gyerekeket, akik vizsgálatát az ősz folyamán elvégzik. Törvényi háttérrel is támogatott*, hogy a gyermekek fejlődéséről az adatokat továbbítsák a szülők, a szakszolgálatok, az iskolák irányába. Az óvodákban nem kötelező a mérést elvégezni.

   A hét elemi alapkészség fejlettsége gyermekenként eltérő lehet. Mindenkinél más-más készség az, amiben kicsit gyorsabban fejlődik. Az alapkészégek fejlődése nem független egymástól.

DIFER-index a hét készség átlagából származik. A hét két készség együtt 254 feladatelemből áll. A tesztek felvétele egyéni vizsgálat keretében történik és kb. 45-60 percet vesz igénybe.

A fejlődési mutató segítségével nyomon követhető a gyermek fejlődése százalékpontban kifejezve.

A hét elemi alapkészség fejlettsége gyermekenként eltérő lehet. Mindenkinél más-más készség az, amiben kicsit gyorsabban fejlődik. Az alapkészégek fejlődése nem független egymástól.

DIFER-index a hét készség átlagából származik. A hét két készség együtt 254 feladatelemből áll. A tesztek felvétele egyéni vizsgálat keretében történik és kb. 45-60 percet vesz igénybe.

A fejlődési mutató segítségével nyomon követhető a gyermek fejlődése százalékpontban kifejezve.

difer szintek

A felmérés elkészítése után egyéni fejlesztési javaslat összeállítása igényelhető. Bizonyos idejű 6-8-10-12 hónap elteltével kontrollmérés javasolt.

Jó ha tudod: A tiszta hangejtés 5 éves korig alakul ki, ezután a hibás képzés már beszédhibának számít.