Difer teszt
A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Tanszékének kutatói Nagy József vezetésével a hetvenes évektől foglalkoznak a készségek és képességek kutatásával, vizsgálják az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeit, az ún. elemi alapkészségeket. Mindezek alapján 2003-ban alkották meg a DIFER Programcsomagot.
A Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer (DIFER) eszközrendszer, az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeinek fejlődésével és fejlesztésével foglalkozik. 4-8 éves korosztály mérésére és a fejlődés nyomon követésére kifejlesztett csomag.
Hét elemi alapkészség mérését és fejlesztését segíti. A személyiségfejlődés és az iskolai tanulás szempontjából kritikus jelentőségű előfeltételeknek tekinthető:
- írásmozgás-koordináció
- beszédhanghallás
- relációszókincs
- elemi számolási készség
- tapasztalati következtetés
- tapasztalati összefüggés megértés
- szocialitás
Az iskolákban kötelező a DIFER teszt felvétele. Az első osztályosok közül kiválasztanak gyerekeket, akik vizsgálatát az ősz folyamán elvégzik. Törvényi háttérrel is támogatott*, hogy a gyermekek fejlődéséről az adatokat továbbítsák a szülők, a szakszolgálatok, az iskolák irányába. Az óvodákban nem kötelező a mérést elvégezni.
A hét elemi alapkészség fejlettsége gyermekenként eltérő lehet. Mindenkinél más-más készség az, amiben kicsit gyorsabban fejlődik. Az alapkészégek fejlődése nem független egymástól.
DIFER-index a hét készség átlagából származik. A hét két készség együtt 254 feladatelemből áll. A tesztek felvétele egyéni vizsgálat keretében történik és kb. 45-60 percet vesz igénybe.
A fejlődési mutató segítségével nyomon követhető a gyermek fejlődése százalékpontban kifejezve.
Idegrendszeri éréshez kötött a fejlődése. Az íráskészség elsajátításának előfeltétele. Szükséges, hogy a megfelelő idegrostokat a velőshüvely körbevéve szigetelje. Ha ez a terület iskolába lépéskor kezdő szinten van, az probléma. Meggondolandó a gyermek az óvodában való visszatartása.
Spontán fejlődő készség, mely az életkorral párhuzamosan fejlődik. Az orrmelléküregek és az arcüreg tisztasága fontos a megfelelő halláshoz. Az olvasás- és írástanulás megkezdéséhez elengedhetetlen az ép beszédhanghallás.
A nyelvileg közölt információk vételének egyik meghatározó tényezője a relációszókincs fejlettsége.
A matematika tanulás alapfeltétele az elemi számolási készség. Legkorábban ez a terület indul fejlődésnek, mert veleszületett képesség. Évekig tartó, hosszú fejlődési folyamat. Elemi számolási készség alatt a százas számkörbeli számlálást (pozitív egészszámok egymás után való sorolása növekvő és csökkenő sorrendben), a húszas számkörbeli manipulatív számolást (tárgyakkal végzett műveletek), a tízes számkörbeli számképfelismerést, valamint a százas számkörbeli számolvasást (számok jelének felismerése) értjük. A kutatások szerint az elemi számolási készség és az értelmi fejlettség között szoros kapcsolat áll fenn. Akiben a számlálási készség nem ér el megfelelő fejlettségi szintet, annak az általános értelmi fejlettsége is nagy valószínűséggel alacsonyabb (Vidákovick, 1989).
A környezetnek jelentős szerepe van ezen terület fejlettségének. Kisiskolás korban indul el, ennek a területnek a fejlődése nem látványos.
Az összefüggések a feltétellel, annak velejárójával és a közöttük lévő viszonnyal jellemezhetők. Tudásszerző képesség és a tanulás alapfeltétele. Kisiskolás korban indul el, ennek a területnek a fejlődése nem látványos.
A mindennapi lét alapja, hogy a gyermek el tudja helyezni saját magát a közösségben. Az első három életév meghatározó ezen terület fejlődésében. Az eredményes iskolai beilleszkedés és a tanulás további döntő kritériuma a társas kapcsolatok kezelésének fejlettsége. A teszt pontozza a társas viszonyulást, a kapcsolatfelvevő viselkedést, az erkölcsi érzék fejlettségét, a feladatvállalási hajlandóságot és a feladattartást.
A hét elemi alapkészség fejlettsége gyermekenként eltérő lehet. Mindenkinél más-más készség az, amiben kicsit gyorsabban fejlődik. Az alapkészégek fejlődése nem független egymástól.
DIFER-index a hét készség átlagából származik. A hét két készség együtt 254 feladatelemből áll. A tesztek felvétele egyéni vizsgálat keretében történik és kb. 45-60 percet vesz igénybe.
A fejlődési mutató segítségével nyomon követhető a gyermek fejlődése százalékpontban kifejezve.
A felmérés elkészítése után egyéni fejlesztési javaslat összeállítása igényelhető. Bizonyos idejű 6-8-10-12 hónap elteltével kontrollmérés javasolt.
Jó ha tudod: A tiszta hangejtés 5 éves korig alakul ki, ezután a hibás képzés már beszédhibának számít.